π”Ήπ•’π•€π•šπ•€π•˜π•–π•π•–π•₯π•₯π•–π•£π••π•™π•–π•šπ••

π”Ήπ•’π•€π•šπ•€π•˜π•–π•π•–π•₯π•₯π•–π•£π••π•™π•–π•šπ••



Ja, bij mij deed het ook niet meteen een belletje rinkelen maar dit nieuw begrip gaat hand in hand samen met de modernisering van het secundair onderwijs. Zoals ik al eerder aangaf in mijn blog (zie het blogbericht: Het vak MAEV) staat volgend jaar de modernisering van de 2de graad op het programma. Het is vanuit deze insteek dat ik het artikel koos want het zal ook voor mij gevolgen hebben. 

"Vanaf dan moet elke leerling bij het verlaten van de eerste graad voldoen aan de vereisten van ‘basisgeletterdheid’, en dat is een duidelijk verschil met de vorige versie van de eindtermen."

Leerlingen moeten de eindterm basisgeletterdheid nu verplicht halen terwijl er voordien slechts drie vierden van de leerlingen de eindtermen moesten bereiken. Op zich is dit wel een goede zaak, ze willen het taalniveau omhoog krikken en dat al vanaf de eerste graad. Maar wat met leerlingen die thuis geen Nederlands spreken? Of leerlingen die cognitief nog niet zo sterk zijn om deze doelstellingen al meteen te halen?  Zulke leerlingen kunnen wij vanaf het begin van hun secundair onderwijs toch al niet meteen een stempel geven? Deze verplichting neemt naar mijn mening een vangnet weg voor deze leerlingen en er worden ook geen handvaten aangereikt om het tegendeel te bewijzen. 

Deze eindtermen klinken mooi op papier maar zijn nog niet concreet genoeg uitgewerkt. Er is in Vlaanderen namelijk geen lijst met woorden die leerlingen moeten kennen dus ik vraag me af waar je dan de grens trekt op vlak van kennis. Daarnaast wordt er ook in het artikel aangegeven dat je ook moet inzetten om mondelinge taalvaardigheid. Wanneer je dit vergroot, vergroot je automatisch ook het lezen en het schrijven. Een leerling die de Nederlandse taal op vlak van schrijven nog niet machtig is, maar wel op vlak van spreken, mag je hem dan mondeling ondervragen en dan zo punten geven? 

Ik kan me helemaal vinden in de bedenkingen die de schrijver van het artikel maakt. Waarschijnlijk komt dit omdat ik voornamelijk met mijn eigen klascontext in mijn hoofd zit, maar elke klas is uniek. Het is aan ons, leerkrachten, om het beste uit elke leerling te halen. Jammer genoeg wordt hier nog te weinig bij stilgestaan wanneer men zulke eindtermen uitschrijft. 

Titel: Basisgeletterdheid
Auteur: Jordi Casteleyn
Naam van vaktijdschrift: Over Taal
Jaargang: 57
Jaar: 2019




Reacties

  1. Hallo Eileen

    In theorie klinkt het allemaal zeer mooi. Op zich ben ik een voorstander van het 'hoger leggen van de lat'. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat je als leerkracht alle leerlingen over dezelfde kam moet scheren. We moeten onderwijs op maat bieden waarbij de lat per individu zo hoog mogelijk gelegd wordt. Op deze manier wordt elke leerling uitgedaagd op zijn niveau. Vanuit het beleid zou er meer moeten ingezet worden op differentiatie en onderwijs op maat door bijvoorbeeld co-teaching. Groetjes Els

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten