π₯πππππππ₯ππ£π€π₯πππ
Wie mijn blogbericht over de
verkorte zomervakantie heeft gelezen, weet dat deze taalscreening één van dé
oplossingen zal zijn van het Vlaams onderwijs om een taalachterstand tegen te
gaan. Of ja, dat hopen ze toch.
Vanaf schooljaar 2021 – 2022
krijgen alle 5-jarigen een taalscreening om te kijken welk niveau je kind heeft
voor Nederlands en/of je kind nood heeft aan een taaltraject. Indien het niveau
van jouw kind te laag is, heb je als ouder twee
opties. Ofwel doet jouw kind zijn jaar opnieuw in de kleurklas of je kind volgt
een taalintegratietraject in het eerste leerjaar. De taalscreening zal met
andere woorden geen toelatingsproef zijn om naar het eerste leerjaar te mogen,
maar het taalintegratietraject zal wel verplicht worden indien nodig.
Hoe ziet er zo een taalscreening
uit? Dat weten we nog niet. Het enige wat we weten, is dat het wordt afgenomen
aan het begin van het schooljaar en dat dit maar eenmalig gebeurt. Door deze
taalscreening wil de overheid een
taalachterstand al zo vroeg mogelijk wegwerken.
Dit alles klinkt zeer veelbelovend
en het resultaat ervan moeten we nog afwachten. Het jammere is weer dat het zo
last minute is. Wat houdt het taalintegratietraject in? Zal de leerkracht hier
zijn of haar rol in moeten opnemen of gebeurt dit extern? Welke handvaten
worden ervoor gegeven? Taal is uiterst belangrijk, maar een goede voorbereiding
is al meteen het halve werk. De begeleiding die vanuit de school wordt
aangeboden is minstens even belangrijk.
Als ik eerlijk moet zijn, merk ik
het gebrek aan begeleiding bij mijn OKAN-leerlingen. Zij krijgen twee jaar lang
een zeer intensief taalbad, na die twee jaar worden ze losgelaten en dan moeten
ze het zelf maar doen. Er is geen vangnet en in de grote stroom leerlingen van
het secundair onderwijs lopen ze een beetje verloren.
Reacties
Een reactie posten