π•₯𝕒𝕒𝕝𝕒𝕔𝕙π•₯𝕖𝕣𝕀π•₯π•’π•Ÿπ••

 

π•₯𝕒𝕒𝕝𝕒𝕔𝕙π•₯𝕖𝕣𝕀π•₯π•’π•Ÿπ••

Wie mijn blogbericht over de verkorte zomervakantie heeft gelezen, weet dat deze taalscreening één van dé oplossingen zal zijn van het Vlaams onderwijs om een taalachterstand tegen te gaan. Of ja, dat hopen ze toch.

Vanaf schooljaar 2021 – 2022 krijgen alle 5-jarigen een taalscreening om te kijken welk niveau je kind heeft voor Nederlands en/of je kind nood heeft aan een taaltraject. Indien het niveau van jouw kind te laag is, heb je als ouder twee opties. Ofwel doet jouw kind zijn jaar opnieuw in de kleurklas of je kind volgt een taalintegratietraject in het eerste leerjaar. De taalscreening zal met andere woorden geen toelatingsproef zijn om naar het eerste leerjaar te mogen, maar het taalintegratietraject zal wel verplicht worden indien nodig.

Hoe ziet er zo een taalscreening uit? Dat weten we nog niet. Het enige wat we weten, is dat het wordt afgenomen aan het begin van het schooljaar en dat dit maar eenmalig gebeurt. Door deze taalscreening wil de overheid een taalachterstand al zo vroeg mogelijk wegwerken.

Dit alles klinkt zeer veelbelovend en het resultaat ervan moeten we nog afwachten. Het jammere is weer dat het zo last minute is. Wat houdt het taalintegratietraject in? Zal de leerkracht hier zijn of haar rol in moeten opnemen of gebeurt dit extern? Welke handvaten worden ervoor gegeven? Taal is uiterst belangrijk, maar een goede voorbereiding is al meteen het halve werk. De begeleiding die vanuit de school wordt aangeboden is minstens even belangrijk.

Als ik eerlijk moet zijn, merk ik het gebrek aan begeleiding bij mijn OKAN-leerlingen. Zij krijgen twee jaar lang een zeer intensief taalbad, na die twee jaar worden ze losgelaten en dan moeten ze het zelf maar doen. Er is geen vangnet en in de grote stroom leerlingen van het secundair onderwijs lopen ze een beetje verloren.

Reacties