πππππ₯ ππ πππ£π ππ₯ππ₯ππ π π§ππ£ πππππ₯ππ£πππ π₯π π₯ ππππ¦π¨π π€πππ π ππ€π₯π£πππ ?
πππππ₯ ππ πππ£π ππ₯ππ₯ππ π π§ππ£ πππππ₯ππ£πππ π₯π π₯ ππππ¦π¨π π€πππ π ππ€π₯π£πππ ?
Over de nieuwe eindtermen is er
al veel geschreven en gelezen. Vooral de grote beleidsmakers maken er zich druk
over. Als je jouw geheugen even wilt opfrissen, raad ik de volgende twee
artikels aan.
Artikel 1: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02/09/duiding-eindtermen/
Lieve Boeve van het Katholiek
Onderwijs vindt de nieuwe eindtermen veel te veel, te gedetailleerd en het zou
de pedagogische vrijheid van de school schaden. Maar wat nu? Over welgeteld
drie maanden is het schooljaar om en dienen wij te starten met deze eindtermen?
Hoe ga je hier als leerkracht mee om? Ga je enthousiast aan de slag om toch al
te sleutelen aan de nieuwe cursussen enzovoort of wacht je eerder af, uit vrees
dat al je werk misschien verloren zal zijn?
Ik ga voor optie 1, enthousiast
aan de slag gaan. Ik heb de nieuwe eindtermen al één voor één gelezen en al
talloze vakvergaderingen op voorhand gepland. Sommige zullen dit misschien
naΓ―ef vinden maar ik voel het nieuwe schooljaar in mijn nek al hijgen en ik wil
voorbereid zijn. Het derde middelbaar dat volgend jaar start mag hiervan niet
het slachtoffer zijn, ook zij verdienen kwaliteitsvol onderwijs. Dat ons
Belgenlandje een complex land is, moet ik jou waarschijnlijk niet vertellen. De
eindtermen moeten namelijk eerst vertaald worden naar het Frans vooraleer ze in
het Belgisch staatsblad kunnen gepubliceerd worden. Pas nadien kan het
Katholiek Onderwijs naar het Grondwettelijk hof stappen. Sorry, maar hier heeft
toch niemand tijd voor?
Ergens kan ik Lieve Boeve wel
beamen in zijn strijd tegen deze nieuwe eindtermen. Als leerkracht PAV sta ik
er natuurlijk middenin. Als het ware worden bijna al deze eindtermen al
voornamelijk gezien bij het vak PAV. De lat van de algemene kennis moet hoger.
Klopt, hier sta ik helemaal achter. Waar bij mij vooral het schoentje wringt,
is dat het er veel zijn. Een leerling die in de arbeidsfinaliteit terecht komt,
zal 10 uur PAV krijgen. “Dat is veel”, hoor ik jou denken, ja dat klopt. Is het
voldoende om werkelijk al deze eindtermen grondig te doorlopen? Het kan toch
niet de bedoeling zijn dat PAV een vak wordt waar voornamelijk als een sneltrein
door alle theorielessen wordt gegaan? Daarnaast vind ik het jammer dat hiervoor
praktijkuren zijn gesneuveld.
Ik maak mij zorgen maar probeer
het nog positief te bekijken. De actualisering van de eindtermen doet mij deugd
en geeft mij het gevoel dat ik de leerlingen leerstof kan aanbrengen waarmee ze
meteen aan de slag kunnen. De leerlingen leren bijvoorbeeld dat een scooter
kopen niet enkel geld kost maar dat er ook maandelijks vaste kosten aan
verbonden zijn zoals de verzekering enzovoort. Hoewel ik dit liever doe op een
stoptrein die in elk station eventjes halt houdt dan op een TGV. π
Reacties
Een reactie posten