π•ƒπ•–π•šπ••π•₯ π•”π• π•Ÿπ•—π•£π• π•Ÿπ•₯𝕒π•₯π•šπ•– 𝕠𝕧𝕖𝕣 π•–π•šπ•Ÿπ••π•₯π•–π•£π•žπ•–π•Ÿ π•₯𝕠π•₯ π•Ÿπ•šπ•–π•¦π•¨π•– 𝕀𝕔𝕙𝕠𝕠𝕝𝕀π•₯π•£π•šπ•›π•• ?

 

π•ƒπ•–π•šπ••π•₯ π•”π• π•Ÿπ•—π•£π• π•Ÿπ•₯𝕒π•₯π•šπ•– π• π•§π•–𝕣 π•–π•šπ•Ÿπ••π•₯π•–π•£π•žπ•–π•Ÿ π•₯𝕠π•₯ π•Ÿπ•šπ•–𝕦𝕨𝕖 π•€π•”𝕙𝕠𝕠𝕝𝕀π•₯π•£π•šπ•›π•• ?

Over de nieuwe eindtermen is er al veel geschreven en gelezen. Vooral de grote beleidsmakers maken er zich druk over. Als je jouw geheugen even wilt opfrissen, raad ik de volgende twee artikels aan.

Artikel 1: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02/09/duiding-eindtermen/

Artikel 2: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/07/leidt-confrontatie-over-eindtermen-tot-nieuwe-schoolstrijd-vijf/

Lieve Boeve van het Katholiek Onderwijs vindt de nieuwe eindtermen veel te veel, te gedetailleerd en het zou de pedagogische vrijheid van de school schaden. Maar wat nu? Over welgeteld drie maanden is het schooljaar om en dienen wij te starten met deze eindtermen? Hoe ga je hier als leerkracht mee om? Ga je enthousiast aan de slag om toch al te sleutelen aan de nieuwe cursussen enzovoort of wacht je eerder af, uit vrees dat al je werk misschien verloren zal zijn?

 

Ik ga voor optie 1, enthousiast aan de slag gaan. Ik heb de nieuwe eindtermen al één voor één gelezen en al talloze vakvergaderingen op voorhand gepland. Sommige zullen dit misschien naïef vinden maar ik voel het nieuwe schooljaar in mijn nek al hijgen en ik wil voorbereid zijn. Het derde middelbaar dat volgend jaar start mag hiervan niet het slachtoffer zijn, ook zij verdienen kwaliteitsvol onderwijs. Dat ons Belgenlandje een complex land is, moet ik jou waarschijnlijk niet vertellen. De eindtermen moeten namelijk eerst vertaald worden naar het Frans vooraleer ze in het Belgisch staatsblad kunnen gepubliceerd worden. Pas nadien kan het Katholiek Onderwijs naar het Grondwettelijk hof stappen. Sorry, maar hier heeft toch niemand tijd voor?

Ergens kan ik Lieve Boeve wel beamen in zijn strijd tegen deze nieuwe eindtermen. Als leerkracht PAV sta ik er natuurlijk middenin. Als het ware worden bijna al deze eindtermen al voornamelijk gezien bij het vak PAV. De lat van de algemene kennis moet hoger. Klopt, hier sta ik helemaal achter. Waar bij mij vooral het schoentje wringt, is dat het er veel zijn. Een leerling die in de arbeidsfinaliteit terecht komt, zal 10 uur PAV krijgen. “Dat is veel”, hoor ik jou denken, ja dat klopt. Is het voldoende om werkelijk al deze eindtermen grondig te doorlopen? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat PAV een vak wordt waar voornamelijk als een sneltrein door alle theorielessen wordt gegaan? Daarnaast vind ik het jammer dat hiervoor praktijkuren zijn gesneuveld.

 

Ik maak mij zorgen maar probeer het nog positief te bekijken. De actualisering van de eindtermen doet mij deugd en geeft mij het gevoel dat ik de leerlingen leerstof kan aanbrengen waarmee ze meteen aan de slag kunnen. De leerlingen leren bijvoorbeeld dat een scooter kopen niet enkel geld kost maar dat er ook maandelijks vaste kosten aan verbonden zijn zoals de verzekering enzovoort. Hoewel ik dit liever doe op een stoptrein die in elk station eventjes halt houdt dan op een TGV. πŸ˜‰






Reacties