π”Ήπ•–π•£π•šπ•Ÿπ•˜π•€π•– π•“π•šπ•“ 𝕙𝕖𝕝𝕑π•₯ π•€π•”π•™π• π•π•šπ•–π•£π•–π•Ÿ 𝕨𝕖𝕖𝕣 π•˜π•£π•’π•’π•˜ π•π•–π•«π•–π•Ÿ

 π”Ήπ•–π•£π•šπ•Ÿπ•˜π•€π•–  π•“π•šπ•“  𝕙𝕖𝕝𝕑π•₯  π•€π•”π•™π• π•π•šπ•–π•£π•–π•Ÿ π•¨π•–𝕖𝕣 π•˜π•£π•’π•’π•˜  π•π•–π•«π•–π•Ÿ 



Dit artikel sprak me meteen aan omdat het deels over mijn leerlingen gaat. Mijn leerlingen in het Beroepssecundair onderwijs waarvan de Stad Beringen hun weer graag wilt laten lezen. Kei goed initiatief zal je denken. Ja, absoluut. Om de leesvaardigheid van mijn leerlingen te verhogen sta ik op de eerste rij. 

'De huidige generatie jongeren leert op steeds jongere leeftijd omgaan met digitale toepassingen en sociale media. Het is dan ook niet onlogisch dat men naar diezelfde digitale toepassingen grijpt om jongeren weer, en wat meer, aan het lezen te krijgen. '

Klopt, dit is een hele goede instelling. De leerlingen zitten tegenwoordig enorm gekluisterd aan hun gsm. Ik heb zelfs enkele leerlingen die liever hun PowerPointpresentatie maken via hun gsm dan via een laptop. Gewoonweg omdat ze niet anders gewend zijn.

Maar dan komt het, er wordt een brochure uitgedeeld. Een brochure met tekst, veel tekst waarvan ik al weet dat 80% van mijn leerlingen deze niet zal bekijken. Het zijn net deze leerlingen die het net wel nodig hebben.  Deze leerlingen die al zuchten als zij een A4-blad met tekst zien. Deze leerlingen die afhaken bij het eerste of tweede 'moeilijk' woord. Deze leerlingen waarvan de thuistaal niet Nederlands is. Het zijn net deze leerlingen die je vooruit wilt helpen. Het zijn net deze leerlingen die ik dag in en dag uit probeer duidelijk te maken dat het in de wijde wereld wel belangrijk is om een foutloze CV te kunnen schrijven. Dat hoofdletters en leestekens wel effectief belangrijk zijn. Het zijn toch deze leerlingen die de gemeente net wilt bereiken neem ik aan? 

Opnieuw, het is een super goed initiatief. Het enige jammere is dat er niet breed genoeg wordt nagedacht over hun doelgroep. 

De leerkracht in mij begon al te brainstormen. Hoe laat ik deze leerlingen kennis maken met deze digitale tools. Ik kan de brochure klassikaal overlopen. Ik kan samen met hun enkele apps testen. Als de coronamaatregelen het toelaten kan met mijn klas eens tot aan de bibliotheek wandelen en daar om toelichting vragen. De leerlingen effectief kennis laten maken met wat er allemaal is. Hun de vaardigheden geven en niet enkel het cognitief aanbieden op papier. 



Reacties

  1. Beste Eileen
    Interessant artikel en ook je reactie erop. Indien ik het goed begrijp is de probleemstelling correct en actueel, maar de respons erop is tja.. niet echt een stichtend voorbeeld. Maar iemand zoals jij zoekt direct een pragmatische oplossing. Top. Het was inderdaad beter om bijvoorbeeld contact te zoeken met de scholen, om misschien samen een project hieromtrent op te starten.
    Ook je opmerking is m.i. zeer terecht dat de (doel)groep die jij noemt nu net diegene is die het meeste nood heeft aan (taal-)ondersteuning. En waarbij het inzicht dat een goede taalkennis en -vaardigheid hun meer kansen biedt in de huidige - harde - samenleving.
    groeten
    frank

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten