π ππ‘π π‘π¦ππππ£π ππππππ
Onpopulaire mening, maar verkort de zomervakantie!
Het is een debat dat al meer dan 30 jaar meegaat, maar onze collega’s van het Waals gewest hebben de knoop doorgehakt. Vanaf schooljaar 2022-2023 zal de zomervakantie bij hen 7 weken duren in plaats van 9. Daarbovenop zullen de herfst- en krokusvakantie verlengd worden met twee weken.
Als je het mij vraagt, is dit
debat toch wel de moeite
om te voeren. Waarom zal je je afvragen? Wel, omdat er veel pedagogische
argumenten achter zitten. Carol Desir, de Franstalige minister van onderwijs, somde er enkele goede op. Eerst en vooral is de
grootste drijfveer die erachter zit de “Summer
learning loss”: het verlies van kennis en vaardigheden die een leerling kan
oplopen tijdens de 9 weken durende zomervakantie. Daarbij zijn er ook veel
leerlingen die vroegtijdig schoolverlaten na zo een lange zomervakantie. In de
onderstaande grafiek zie je dat Vlaanderen en WalloniΓ« zo goed als hetzelfde
aantal schoolverlaters hebben. Gelukkig zien we wel een dalende tendens.
Opleidingen en onderwijs. (2021, maart 31). Opgehaald van vroegrijdige schoolverlaters: https://statbel.fgov.be/nl/themas/werk-opleiding/opleidingen-en-onderwijs/vroegtijdige-schoolverlaters
Verder haalde de Franse minister
aan dat ze in het belang van de leerlingen een evenwichtig schooljaar willen
aanbieden. Ook OESO-onderwijsexpert Dirk Van Damme vindt dat zo een lange
zomervakantie een zware terugval kan teweegbrengen bij de leerlingen met een
leerachterstand, maar daartegenover staat wel het belang van ontspanning en
sport. Kinderen hebben inderdaad recht op ontspanning zoals het uitvoeren van
hun hobby’s, op kamp gaan, relaxen,… Tijdens deze zomervakantie ontwikkelen ze
dan ook heel wat sociale en emotionele vaardigheden. Volgens Dirk Van Damme
leren kinderen het beste als ze de ontwikkeling van sociale en emotionele
vaardigheden kunnen mixen met de ontwikkeling van cognitieve vaardigheden.
Hierbij heeft een verkorte zomervakantie wel meer baat.
Er zijn al veel onderzoeken
gebeurd naar leerachterstand en de oorzaken ervan. EΓ©n van deze oorzaken is de
thuistaal die leerlingen spreken. Leerlingen die thuis geen Nederlands spreken,
lopen een grotere kans om leerachterstand te krijgen. Wanneer het zomervakantie
is, spreken deze leerlingen vaak 9 weken aan een stuk andere taal dan het
Nederlands. Wanneer ze in september uiteindelijk terug naar school gaan, moeten
ze weer switchen.
Als laatste argument zijn er nog
de voorbeelden van onze buurlanden. Andere landen zoals Frankrijk, Duitsland,
Nederland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk hebben al een verkorte
zomervakantie, dus waarom zou heel BelgiΓ« dat niet kunnen?
Koen DaniΓ«ls van NVA haalt aan
dat er geen overhaaste beslissingen moeten worden genomen in coronatijden.
Volgens hem en Lieve Boeve van het Katholiek Onderwijs heeft het Vlaams
onderwijs nog andere prioritaire punten zoals de digitalisering, taalscreening
en zomerschool. Het lijkt hun effectiever om leerachterstand aan te pakken via
deze middelen, dan door het aanpassen van de schoolvakantie. Daarnaast bekijkt
Vlaanderen ook vooral de praktische kant. Wat met jeugdbewegingen? Een
zomervakantie verkorten betekent voor hun meer vraag naar kampplaatsen op een
kortere periode. Verder zullen schooldirecteurs ook minder ‘verlof’ hebben,
want hun schooljaar eindigt namelijk niet op 30 juni.
Kortom, Vlaanderen is er nog niet
klaar voor, maar geeft wel aan dat ze na de coronaperiode erover in debat
willen gaan en alle mogelijkheden willen bekijken.
Als je het mij vraagt, mag die
zomervakantie gerust wat korter. Ten eerste omdat we vooral naar de leerling
moeten kijken en niet zozeer naar de praktische kant van alle zaken. Er zijn genoeg
voorbeelden van landen waar het ook lukt. Ten tweede vind ik het eerste
semester als leerkracht heel erg zwaar en druk. Ik snak elk jaar opnieuw naar
de herfstvakantie. Niet zozeer om te ontspannen, maar om mezelf gewoon bij te
werken. Cursussen aanpassen, agenda plannen, jaarplan opstellen enzovoort. Een
tweede week zou dus zeer welkom zijn. Kortom, ik vind dat de pedagogische
argumenten veel zwaarder doorwegen dan de argumenten omtrent de
schoolorganisatie.
Reacties
Een reactie posten