πΉππ₯ππ£ ππ ππ£πππ πππ«ππ π§π π π£ ππππ ππππ£ππππ
πΉππ₯ππ£ ππ ππ£πππ πππ«ππ π§π π π£ ππππ ππππ£ππππ: naar een duurzaam leesbeleid op school
Het is
geen geheim dat de leesvaardigheid van onze jongeren de laatste jaren
achteruitgaat. Daarnaast is het ook geen geheim dat je er samen sterker voor
staat dan alleen. Het is net dat laatste dat de essentie van dit hele artikel
weergeeft. Als leerkracht mag je dan nog zo hard sleutelen aan leesbevordering
in je klas als je wilt, zolang er structureel niets verandert, blijf je hangen
in een doodlopende straat.
Dit artikel sprak me aan om meerdere redenen. Ten
eerste omdat ik lesgeef aan taalzwakke leerlingen in het beroepssecundair
onderwijs en ten tweede omdat ik als persoon voornamelijk een doener ben. Ik
zoek graag meteen naar oplossingen om een probleem te verhelpen. Al gauw kwam
ik erachter dat hier meer voor nodig is dan enkel mijn oplossingsgerichte
aanpak.
Allereerst
is het belangrijk om zelf een rolmodel te zijn voor mijn leerlingen. Zoals ik
al eerder aangaf, sta ik in het beroepssecundaironderwijs en spreekt grofweg
75% van mijn leerlingen thuis geen Nederlands. Ik moet jullie waarschijnlijk
niet vertellen dat dit niet bevorderend is voor hun leerprestaties op school.
Hoe dan ook draag je als leerkracht mee de verantwoordelijkheid om deze
leerlingen klaar te stomen voor onze complexe maatschappij waar lezen een
absolute sleutelvaardigheid is. In het artikel wordt aangehaald om
schoolspecifiek en doelgericht te werk te gaan. Dit is, als je het mij vraagt,
nog zelfs iets te breed omschreven. De titel geeft het zelf aan, 'Beter en
graag lezen voor elke leerling'. Als de doelstelling is om daadwerkelijk elke
leerling te bereiken, dan dienen we op maat van de leerling te werken. Geen
enkele klas is een homogene groep. Zelfs binnen de klaspraktijk zullen we
moeten inzetten op de verschillende (lees)niveaus van de leerlingen en hier
vervolgens verder op in te spelen.
Bij
mij op school worden er DIA-toetsen afgenomen
om het leesniveau van de leerlingen te bepalen. Vervolgens krijgen de
leerlingen om de zoveel tijd een leestekst op hun niveau die hun
leesvaardigheid omhoog moet krikken. Op het einde van het schooljaar wordt er
weer getoetst of dit daadwerkelijk wel het geval is. Goed initiatief zal je
denken, maar er wordt nog net iets te weinig mee gedaan, want hoe zit het
met leesplezier? Enkel sleutelen aan de vaardigheden zal er niet voor zorgen
dat de leesattitude van de leerlingen verandert.
Verder
wordt er in het artikel ook aangegeven dat je best aan een leesbeleid werkt in
dialoog met bredeschoolpartners. Hier worden ook de ouders vernoemd, wat
logisch is, maar toch niet zo vanzelfsprekend. Ik krijg vaak te maken met
ouders die zelf de taal niet zo machtig zijn en waar tijdens een oudercontact
een tolk wordt bijgehaald om de boodschap over te brengen. Toch mag dit geen
reden zijn om ook hun te sensibiliseren om hun mee te krijgen in het
leesverhaal van hun kind. Als we toch al een tolk erbij halen, waarom dan geen
vertaalde brief die het belang van lezen aankaart. Ik weet het, het gaat een
beetje tegen de logica in, maar toch vind ik het belangrijk om ook de ouders
mee op de boot te krijgen. Het zijn ook net deze ouders die weten hoe
belangrijk het is om de taal machtig te zijn eens je in het volwassen leven
staat.
Ten
laatste mag voor mij elke collega dit artikel (en liefst nog meer artikels zoals
deze) eens onder de loep nemen. Taalvaardig worden doe je niet alleen binnen
het vak Nederlands. Het reikt veel verder dan dat. Ook de medecollega's erop
wijzen dat leesvaardigheid breed gedragen moet worden, kan al veel voordelen
met zich meebrengen. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan een pedagogische
studiedag rond leesvaardigheid en leesplezier of een werkgroep die hierover
wordt opgestart.
Alleszins
heeft het mij geΓ―nspireerd om er geΓ«ngageerd mee aan de slag te gaan.
Reacties
Een reactie posten