Instagrampoëzie in de klas
Instagrampoëzie in de klas
Voor mijn lesuitwerking van A3W3
kwam ik het volgend artikel tegen ‘Instagrampoëzie in de klas’. Dit artikel was
voor mij een inspiratiebron voor mijn les en daarom dat ik het ook graag met
jullie wil delen.
Als je zelf een Instagramaccount
hebt, is het je misschien al opgevallen dat je ook heel wat gedichten tegenkomt
tijdens het scrollen. Ook ik volg een aantal dichters op Instagram die mij toch
zeker wekelijks verblijden of raken met hun woorden die ze online posten.
Hieronder vind je een voorbeeld dat ik deze week tegenkwam.
Janis, O. (2021). www.instagram.com/smoo.j/.
Opgehaald van Instagram: https://www.instagram.com/smoo.j/?hl=nl
Zoals je op afbeelding 1 kan lezen,
bestaat de top tien vaakst voorkomende poëzie-ervaringen bij Nederlandse
volwassenen voornamelijk uit het toevallig tegenkomen van poëzie. Vaak is
dit in de vorm van één los gedicht en werd het bijna altijd gratis
aangeboden. Toevallig poëzie-ervaringen
opdoen gebeurt al in de kleinste vormen bijvoorbeeld in de krant, in openbare
ruimtes, op sociale media enzovoort. Wanneer de vraag werd gewijzigd naar ‘Op
welke manier kom jij één keer per maand of vaker in aanraking met poëzie?’
stond social media zelfs op nummer één. Nog een belangrijk gegeven dat uit de
enquête kwam is: hoe jonger iemand is, hoe vaker iemand poëzie zomaar tegenkomt
op sociale media.
Jeroen, D., & Killa, v. d. (2019). Instagrampoëzie in de klas. Levende Talen Magazine, 4-9.
Als dit jou nog niet heeft
overtuigd om de leerlingen via Instagrampoëzie warm te maken voor literatuur
dan kunnen de volgende kenmerken misschien helpen.
Instagrampoëzie is erg
toegankelijk voor onze leerlingen. De gedichten zijn erg beknopt want je moet
ze ‘instantly’ kunnen lezen en begrijpen tijdens het scrollen. Daarnaast spelen
de dichters ook met visuele aspecten. Zo plaatsen ze vaak een foto erbij of
kiezen ze voor een leuk lettertype. Als
je zelf een dichter bent, is Instagram ook het ideale medium om jezelf te
promoten. Hoe meer mensen jou volgen, liken en sharen, hoe meer naambekendheid
je krijgt over de hele wereld. Ik kan een tal van bekende dichters opnoemen
maar ik laat jou het liever zelf ontdekken. Onderaan in mijn blogbericht vind
je een aantal van mijn favorieten.
Hoe zit het dan met de didactiek hoor ik je denken? Ook op deze vraag bood het artikel een antwoord. Ten eerste zit je met Instagrampoëzie al meteen in de belevingswereld van de leerlingen. Hierdoor bereiken we al een relatief hoge intrinsieke motivatie tijdens de les. Nicholas Mazza heeft een didactisch model ontwikkeld genaamd het RES-model. Dit model omvat drie fasen: receptieve fase, expressieve fase en de symbolische fase. In de receptieve fase komt de poëzie-ervaring aan bod. De leerlingen maken met andere woorden kennis met het gedicht. Vanuit dit vertrekpunt gaan ze naar de expressieve fase. De leerlingen zetten hun ervaring om in een creatie. Deze creatie kan van alles zijn, zelf een gedicht schrijven, een reactie plaatsen onder de post, een afbeelding zoeken wat erbij hoort, etc. Als laatste is er een symbolische afrondingsfase. Dit kan in de vorm zijn van een gebaar of performance. In het artikel zelf wordt een voorbeeld gegeven van deze lesuitwerking. Het loont dus zeker de moeite om zelf eens het artikel te lezen.
Kortom, krijg je jouw leerlingen niet
gemotiveerd voor literatuur? Zoek dan naar kleine toegangspoortjes zoals
Instagrampoëzie. De leerlingen zitten in hun eigen belevingswereld en jij kan
een les over poëzie geven. 😉
Dicht, E. (2021, mei 25). www.instagram.com/dicht_erbij/.
Opgehaald van Instagram: https://www.instagram.com/dicht_erbij/?hl=nl
Didalmi. (2021, januari 6). https://www.instagram.com/didalmi/?hl=nl.
Opgehaald van Instagram: https://www.instagram.com/didalmi/?hl=nl
Eva, & Lies. (sd). https://www.instagram.com/evaenlies/?hl=nl.
Opgehaald van Instagram: https://www.instagram.com/evaenlies/?hl=nl
Reacties
Een reactie posten