ππππ₯π€
ππππ₯π€
Weer een online toneelvoorstelling,
zucht. De coronamaatregelen van februari tot en met mei lieten het nog niet toe
om fysiek naar een voorstelling te gaan. Wat voor mij natuurlijk nadelig was
als toneelleek. Ik het al moeilijk om
een voorstelling online te kiezen. De verleiding om tijdens het kijken af te
haken, is voor mij te groot. Gelukkig moesten we voor het vak A4W4 verplicht naar
de voorstelling ‘Niets’ kijken. Als de intrinsieke motivatie er niet is, moet
de extrinsieke motivatie het maar doen. Zo gezegd, zo gedaan.
Tijdens de les werd deze
voorstelling uitvoerig nabesproken en ik zag dat enkele van mijn medestudenten
erg enthousiast waren over de voorstelling. Zo enthousiast dat ik mijn mening
haast niet durfde te delen. Gelukkig is er nergens een betere plek om mijn
ongezouten mening te delen, dan op mijn eigen blog.
Ik zal even wat
achtergrondinformatie schetsen voor degene die de voorstelling nog niet gezien
hebben.
“
Er bestaat niets van betekenis dat had ik al lang door. Daarom heeft het geen
zin om iets te doen dat had ik al net begrepen.”
Voila, bij deze is alles gezegd.
Heb je toch wat meer uitleg nodig? Dan raad ik de onderstaande uitleg aan.
‘Niets’ is een kindervoorstelling
dat werd uitgebracht door het theaterhuis ‘Het Paleis’. Het is gebaseerd op het
boek ‘Niets’ van Janne Teller. Het verhaal begint bij Pierre Anthon. Pierre zit
in de lagere school en zijn hersenspinsels dwalen af naar de zin van het leven.
Uiteindelijk komt hij tot het besluit dat het leven geen zin heeft en dat wij
gewoon geboren worden om langzaam te sterven. Hij kruipt vervolgens in een
pruimenboom en verkondigt aan al zijn medeleerlingen dat het leven geen zin
heeft. De medeleerlingen van Pierre voelen zich bedreigt door zijn uitspatting
en besluiten om op zoek te gaan naar de dingen die wel zin hebben in het leven.
Om de beurt wordt een leerling uitgedaagd om iets op de ‘berg van betekenis’ te
gooien wat voor hun van kostbare waarde is. Helaas loopt dit spelletje uitdagen
al snel uit de hand met alle dramatische gevolgen van dien.
Dit theaterstuk is bedoeld voor kinderen
vanaf elf jaar en het is net daar waar het schoentje voor mij wringt. Begrijp
me niet verkeerd, ik ben absoluut voor het verbreken van taboes en dat je ook
zware thema’s zoals zelfdoding, rouw, het leven, enzovoort bespreekbaar moet
maken bij kinderen, maar binnen de juiste context/ setting.
Ten eerste vind ik het thema erg
complex om uit te leggen aan kinderen vanaf elf jaar. Je gaat als het ware filosofisch
aan de slag met levensvragen waar jij als volwassenen persoon natuurlijk niet
altijd een antwoord op weet. Daarnaast waren er gebeurtenissen in de
voorstelling die ik zelf wel choquerend vond. Zo wordt er zogezegd een lijk
opgegraven om op de berg van betekenis te gooien, iemand wordt uitgedaagd om
haar borsten te tonen en als kers op de taart wordt er beslist om allemaal samen
Pierre Anthon af te ranselen en te vermoorden. Mocht dit in een serie
voorkomen, dan werd er het label +16 opgeplakt. Ik kon het mij gewoon niet
inbeelden dat dit werd voorgesteld als een voorstelling voor kinderen.
Los van mijn bedenkingen kan ik
wel zeggen dat het een knappe toneelvoorstelling was. Over de acteurs heb ik
niets aan te merken. Ik was werkelijk verbaasd over de hoeveelheid tekst die
acteurs konden onthouden. Gaandeweg merkte je ook dat er erg hard over het
decor was nagedacht. Wanneer het theaterstuk begint dan denk je ‘hoe somber is
het decor en zijn de kostuums’, maar al snel merk je dat dit perfect is. Met
behulp van muziek en licht wordt er telkens de perfecte setting gecreΓ«erd voor
de gebeurtenissen in het verhaal.
Wat ik kan besluiten is dat dit
toneelstuk mijn culturele horizon heeft verruimd. Het begrip jeugdtoneel krijgt
in mijn hoofd een veel ruimere definitie dan dat ik eerst voor ogen had. Het
was een uitdagend toneelstuk dat ik mij zie nabespreken bij mijn leerlingen van
5bso. Ik denk dat ik het als leerkracht een beetje moet loslaten dat het okΓ© is
om niet over alles volledige controle te hebben. Er is niets mis mee om enkel
na te zinderen of niet tot een antwoord te komen.
Reacties
Een reactie posten